Hvorfor bruge nedvejning.dk?

Det skal du gøre, hvis du vil have vejledning, hurtig sagsbehandling og spare penge.

At nedveje sin varebil og få den afgiftsberigtiget til en ny vægtklasse lyder enkelt. Men det er ret kompliceret og det kræver både de rigtige papirer, de korrekte data på bilen, en vurdering af bilens værdi, afgiftsberegninger, ansøgning hos SKAT etc. Men her er der rig mulighed for at snyde sig selv. Oplysninger om sikkerhedsudstyr og brændstoføkonomi har nemlig indflydelse på afgiftens størrelse, så hvis man udfylder forkert, kan man komme til at betale for meget. F.eks. er sammenhængen mellem brændstofforbrug og afgift modsat. Jo kortere bilen kører i hht. EU-norm, des billigere er det i afgift.

Når du benytter nedvejning.dk foretager vi en komplet sagsbehandling overfor Skat - herunder ansøgning med korrekte data på din bil, vurdering, beregning af den forventede nye registreringsafgift etc. Dermed er du sikret en korrekt sagsbehandling.

Endvidere er sager fra nedvejning.dk mindre tidskrævende for Skat at behandle, idet vi i vor sagsbehandling foretager en stor del af det arbejde, som normalt udføres af Skat selv. Derfor er sager fra os normalt hurtigere gennemført, og det sparer dig for penge. Hver måneds forsinkelse koster dig mere end kr. 500.

Undervejs i din sagsbehandling får du løbende information og vejledning om, hvad du skal gøre trin for trin, hvor meget det koster, hvornår der skal betales etc. Det kan ikke blive nemmere.

Hvor meget kan man spare om året?

På en varebil med dieselmotor, der benyttes privat, kan der spares kr. 6.240 om året i afgift ved at nedveje bilen fra en totalvægt mellem 2.001 - 2.500 kg til en totalvægt på 2.000 kg eller lavere. På en benzinbil er besparelsen kr. 5.970 om året. Selv ved kombineret privat og erhvervsmæssig brug er der penge at spare. Besparelserne udgør følgende:
                                                                       Privat brug                        Kombineret brug

Brændstof

Benzin

Diesel

Benzin

Diesel

Din varebils nuværende
totalvægt, kg

2.001-2.500

2.001-2.500

2.001-2.500

2.001-2.500

Nuværende vægtafgift

3.430

4.780

3.430

4.780

Nuv. privatanvendelsesafgift

5.510

5.510

2.755

2.755

Nuværende afgifter i alt

8.940

 

10.290

 

6.185

 

7.535

 

Ny vægtafgift efter nedvejning

1.980

3.060

1.980

3.060

Ny privatanvendelsesafgift

990

990

495

495

Ny afgift i alt

2.970

4.050

2.475

3.555

Årlig besparelse

5.970

6.240

3.710

3.980

Såfremt totalvægten reduceres fra over 2.500 kg til 2.000 kg er besparelsen endnu større. Ovenstående satser er de nye gældende fra 1. januar 2013.

Hvor meget koster det i registreringsafgift?

Når man nedvejer varebilen, skal der betales ny registreringsafgift baseret på bilens værdi. Her kan du se, hvor meget der skal betales i ny registreringsafgift:

Din varevogns
nuværende handelspris
inkl. moms

Ny registreringsafgift
ved omregistrering
(fra 50% til 95%)

Ved besparelse på kr. 6.240
om året, vil omreg. være tjent
hjem på:

Kr. 20.000 Ca. kr. 2.500 5 måneder
Kr. 50.000 Ca. kr. 6.500 1 år
Kr. 75.000 Ca. kr. 10.000 1 år og 7 måneder
Kr. 100.000 Ca. kr. 14.000 2 år og 3 måneder
Kr. 150.000 Ca. kr. 21.000 3 år og 4 måneder

Ovennævnte tal er vejledende, idet registreringsafgiften blandt andet afhænger af din bils type, sikkerhedsudstyr, brændstofforbruget i hht. EU-normen samt dens afskrivningsprocent. Defor kan samme vurderingspris på forskellige biler udløse forskellige afgifter.

Hvor kan jeg se, hvad min varevogn værd?

Hvis du er i tvivl om, hvor meget din varebil er værd, er der flere steder på nettet, hvor du kan få en vurdering. Det kan du blandt andet på hjemmesiden bilpriser.dk samt på bilbasen.dk. Husk, at det er forhandler udsalgprisen inkl. moms, der danner grundlag for beregningen af den ny registreringsafgift.

Kan det betale sig at omregistrere til personbil med det samme?

Nej. Ikke efter den 23. marts 2010.

Det hul, som gjorde det attraktivt først at nedveje sin varebil og efterfølgende ombygge og omregistrere til personbil, er blevet lukket med en lov med virkning fra den 23. marts 2010. Så der er ikke længere en stor fordel ved denne manøvre. Som hovedregel vil registreringsafgiften ved omregistrering til personbil nemlig svare til forskellen i vurderingspris på køretøjet som hhv. varebil og personbil.

Endvidere anbefaler vi, at man kun overvejer en ombygning til personbil, hvis man har bagsæderne til sin varebil liggende. For bagsæderne er svære at skaffe som brugt, og de er dyre at købe som reservedele. Og derfor kan det blive meget dyrt at have omregistreret sin varebil til personbil, før man har overblik over de samlede omkostninger til ombygning og omregistrering.

Hertil kommer, at en bil som er regel dyrere i ejerafgift som personvogn end en nedvejet varebil er i vægt- og privatanvendelseafgift.

Derfor er vort råd, at man starter med at nedveje og omregistrere til 95% varebil - også selvom det er muligt at nedveje og omregistrere til hvide plader i én arbejdsgang. Og at man ikke omregistrerer til personbil, før man har overblik over alle omkostninger til afgift, bagsæder og ombygning.

Hvad nu hvis jeg ikke vil omregistrere alligevel?

Du vil ikke blive opkrævet ny registreringsafgift på din varebil, før du selv kører til SKAT for at betale afgiften samt omregistrere din bil. Så hvis du modtager en afgørelse, som du ikke ønsker at benytte, fordi det for eksempel er for dyrt, undlader du blot at omregistrere bilen. Så fortsætter den som hidtil til nuværende vægt- og privatanvendelsesafgift. Eneste udgift har således været de kr. 695 for sagsbehandling samt omkostninger til eventuelt syn.

Er muligheden for nedvejning et hul i lovgivningen?

Nej. Det er det ikke. Muligheden for nedvejning af varebiler til en lavere vægtklasse med lavere vægt- og privatanvendelsesafgift er senest slået fast i lov L171 vedtaget den 28. maj 2010. Det er altså fuldt legalt at nedveje sin varebil, indbetale en ny registreringsafgift og dermed spare op til kr. 6.240 om året.

Tilbage i 2007 opstod der et hul som følge af en lovændring, som gjorde det muligt at ændre til lavere vægtklasse uden at betale ny registreringsafgift. Dette hul blev umiddelbart efter lukket, således at alle nedvejede varebiler fra start af 2008 igen skulle betale den høje vægt- og misundelsesafgift.

Der er ikke tale om et sådan hul på nuværende tidspunkt, idet der ved nedvejning i dag netop skal betales ny registreringsafgift op til den afgiftssats, som gælder for varebiler under 2.000 kg i totalvægt - nemlig 95%. Og dermed flytter varebilen permanent vægtklasse, og den vil derfor altid blive opkrævet den lave årlige vægt- og tillægsafgift for privat anvendelse.

Kan min varevogn vejes ned?

For at en varebil kan nedvejes, skal den opfylde følgende:

  1. Din varebil skal være indregistreret i Danmark mellem 2. juni 1998 og 24. april 2007. (Biler registreret på 30% registreringsafgift efter overgangsreglerne umiddelbart efter den 24. april 2007 kan også omregistreres, men her skal man kunne fremvise kopi af faktura med specifikation af afgift (faktura på bilen fra ny til første ejer).
     
  2. For at få din varebil i en lavere vægtklasse, skal den kunne godkendes med en totalvægt på maks. 2.000 kg. Det kan den som regel, hvis følgende er opfyldt:
  • Egenvægten må ikke overstige 1.666 kg (20% reglen).
  • Bagakseltryk må ikke overstige 1.600 kg.
  • Den nuværende totalvægt må maksimalt være 2.857 kg (30% reglen).
  • Der er nyttelast nok til 75 kg pr. passager plus 150 kg last. Det betyder i praksis, at en varebil med et sæde i højre side maks. kan veje 1.650 kg i egenvægt, mens biler med to sæder i højre side maks. kan veje 1.575 kg i egenvægt.

Det er synshallen, der kontrollerer om vægtreglerne er opfyldt, og det er grunden til, at varebilen skal til registreringssyn i forbindelse med nedvejning, såfremt den på nuværende tidspunkt har en totalvægt på 2.001 kg og derover.

Hvad er overgangsordningen?

Den 25. april 2007 blev registreringafgiften fra den ene dag til den anden forhøjet fra 30% til 50% på alle varevogne med en totalvægt på 2.001 kg og derover. Dog kunne man registrere biler til 30% afgift, såfremt der forelå en slutseddel underskrevet af kunden inden denne dag. Så varebiler registeret på 30% afgift den 25. april 2007 og derefter er på den såkaldte overgangsordning.

Biler på overgangsordningen kan også nedvejes, men man skal kunne dokumentere den oprindelige afgiftsbetaling. Derfor skal man kunne fremvise en kopi af faktura på bilen (da den var ny) til første kunde, idet denne faktura udspecificere den oprindelige afgift på bilen. Kopi af denne faktura kan medsendes med papirer til nedvejning.dk, såfremt du har en varebil på overgangsordning, som du ønsker nedvejet.

Vil nedvejningen have indflydelse på min anhængervægt?

Nej. Som udgangspunkt vil en nedvejning af din varebil ikke have nogen indflydelse på den maksimalt tilladte anhængervægt.

Hvad hvis man benytter sin private varebil til kombineret brug?

En del private varevogne benyttes i dag som kombineret privat og erhverv. Derved har man opnået en besparelse i privatanvendelsesafgiften på kr. 2.755 om året. For at kunne gøre dette, er det dog et krav fra SKAT, at arbejdsgiveren kræver af sin ansatte, at han sætter sin varebil til rådighed på sin arbejdsplads, og at der er tale om godstransport. Således kan f.eks. en forsikringsassurandør eller en finanskonsulent ikke benytte den kombinerede ordning, idet hans transport ligeså godt kunne foretages i en personbil.

Såfremt man på nuværende tidspunkt kører på denne ordning, men egentlig ikke helt opfylder lovens bogstav om f.eks. gods i bilen, kan man med fordel nedveje varevognen til 95% afgift og derved komme ned på den lave takst for privatanvendelse på kr. 990.

En varebil med dieselmotor og en totalvægt mellem 2.001 og 2.500 kg koster i dag kr. 4.780 i vægtafgift samt kr. 2.755 i kombineret privat/erhverv tillægsafgift, i alt kr. 7.535 om året.

Såfremt bilen nedvejes til en totalvægt på max. 2.000 kg og der betales ny afgift (forskel mellem 50% og 95%), vil den årlige vægtafgift udgøre kr. 3.060, mens privatanvendelsesafgiften for ren privat anvendelse er kr. 990. I alt kr. 4.050. Man kan således spare kr. 3.485 om året samtidigt med, at der ikke længere er krav til brugen af varevognen på arbejdspladsen.

VW Touran 1.9 TDi med DSG gear
fra 2004 og 75.000 km
Nedvejet for kr. 13.008 i ny afgift.
Eigil Clausen fra Struer
Bil: VW Touran 1.9 TDi DSG Van
Sparer hvert år: 6.240

Eigil har haft sin Touran helt fra fabriksny. Han bruger bilen til campingture rundt om i Europa, men har været ked af den høje årlige afgift, som nu er på kr. 10.290. Nu har han nedvejet sin bil og betaler kun kr. 4.050 om året. Nedvejningen kostede kr. 13.008 i ny afgift.

SPARER HVERT ÅR

KR. 6.240

I AFGIFTER