Hvorfor bruge nedvejning.dk?
Det skal du gøre, hvis du vil have vejledning, en hurtig
sagsbehandling og spare penge i vægt- og privatanvendelsesafgift
hurtigst muligt.
Hos Nedvejning.dk finder vi de korrekte data, foretager selv
vurderingen og kan selv afgiftsberigtige køretøjet overfor Skat.
Det gør vi fra dag til dag.
Dermed undgår du Skat's ventetid på en vurdering, som p.t. er på
ca. 1 måned (se udsnit af Skat's hjemmeside herunder). Og for hver
måned din nedvejning er hurtigere gennemført sparer du mellem kr.
564 og kr. 587 (afhængig af model).
Endvidere modtager du hos os en fyldig vejledning i, hvad du
skal gøre. Og efter indbetalingen af den nye afgift, ændrer vi din
bils status til den lavere vægtklasse, som flytter din bil til den
lave vægt- og tillægsafgiftsats. Det gør vi over nettet, uden at du
behøver køre til motorkontor eller andet, og dagen efter starter
din årlige besparelse på op til kr. 7.050. Det kan ikke blive
nemmere.
Her kan du se ventetiden på værdifastsættelse hos Skat jvf.
deres hjemmeside:

Hvor meget kan man spare om året?
På en varebil med dieselmotor, der benyttes
privat, kan der spares kr. 7.050 om året i
afgift ved at nedveje bilen fra en totalvægt mellem 2.001 - 2.500
kg til en totalvægt på 2.000 kg eller lavere. På en benzinbil er
besparelsen kr. 6.770 om året. Selv ved kombineret privat og
erhvervsmæssig brug er der penge at spare. Besparelserne udgør
følgende:
Besparelse ved nedvejning:
Privat
brug
Kombineret brug
Brændstof
|
Benzin
|
Diesel
|
Benzin
|
Diesel
|
Din varebils nuværende
totalvægt, kg
|
2.001-2.500
|
2.001-2.500
|
2.001-2.500
|
2.001-2.500
|
Nuværende vægtafgift
|
3.890
|
5.320
|
3.890
|
5.320
|
Nuv. privatanvendelsesafgift
|
6.250
|
6.250
|
3.125
|
3.125
|
Nuværende afgifter i alt
|
10.140
|
11.570
|
7.015
|
8.445
|
Ny vægtafgift efter nedvejning
|
2.250
|
3.400
|
2.250
|
3.400
|
Ny privatanvendelsesafgift
|
1.120
|
1.120
|
560
|
560
|
Ny afgift i alt
|
3.370
|
4.520
|
2.810
|
3.960
|
Årlig besparelse
|
6.770
|
7.050
|
4.205
|
4.485
|
Såfremt totalvægten reduceres fra over 2.500 kg til 2.000 kg er
besparelsen endnu større.
Vær opmærksom på, at der på visse varevogne med dieselmotor også
opkræves en afgift for manglende partikelfilter. Denne afgift udgør
fra 2019 kr. 1.000 om året, mens satsen i 2018 er kr. 600. Denne
afgift er ikke medregnet i ovenstående satser.
Hvor meget koster det i registreringsafgift?
Når man nedvejer sin varebil, skal der betales en ny
registreringsafgift. Jo mindre bilen er værd, jo mindre skal der
betales i ny afgift.
Nedenfor kan se vurderingspriser (vurderingspris er inkl. moms
og ved udsalg hos autoriseret forhandler) og den dertil hørende ny
afgift på en række af de mest udbredte varevogne, som kan
nedvejes.
Varevognsmodel |
Årgang |
Nuvær. km-tal |
Nuværende vurderingspris, kr. |
Ny afgift ved nedvejning, ca. kr. |
Honda FR-V 1,8 Exclusive, benzin |
2007 |
210.000 |
24.200 |
1.400 |
Land Rover Freelander 2,0D 112 HK |
2005 |
210.000 |
38.300 |
3.000 |
Peugeot 307 Air-Van 2,0 HDI 136 HK |
2006 |
275.000 |
20.400 |
1.300 |
Peugeot Partner 2,0 HDI 90 HK |
2004 |
160.000 |
14.500 |
500 |
Seat Altea 1,9 TDI 105 HK |
2005 |
377.000 |
18.700 |
750 |
Seat Altea 2,0 TDI DSG 140 HK |
2005 |
193.000 |
29.100 |
1.750 |
Suzuki Grand Vitara 2,0 TD 109 HK |
2001 |
212.000 |
17.400 |
850 |
Toyota Corolla Sportsvan 2,2 D-4D 136 HK |
2006 |
164.000 |
35.800 |
2.100 |
Toyota Picnic Sportsvan 2,0i 128 HK, benzin |
1999 |
282.000 |
9.700 |
450 |
Toyota Rav4 2,0 VV-I 4WD, benzin |
2002 |
230.000 |
26.000 |
1.700 |
VW Caddy 2,0 SDI 69 Hk |
2005 |
263.000 |
19.400 |
450 |
VW Touran 2,0 TDI 140 Hk |
2005 |
270.000 |
29.100 |
1.800 |
Listen er ikke fyldestgørende. Der findes mange flere varevogne end
ovenstående, som kan nedvejes.
Vær opmærksom på, at ovennævnte tal er vejledende, idet
registreringsafgiften blandt andet afhænger af din bils
type, sikkerhedsudstyr, brændstofforbruget i hht. EU-normen og
ikke mindst det kørte antal km samt bilens afskrivningsprocent.
Derfor kan samme vurderingspris af forskellige
biler udløse forskellige afgifter.
Kan det betale sig at omregistrere til personbil med det
samme?
Nej. Ikke efter den 23. marts 2010.
Det hul, som gjorde det attraktivt først at nedveje sin varebil
og efterfølgende ombygge og omregistrere til personbil, er blevet
lukket med en lov med virkning fra den 23. marts 2010. Så der
er ikke længere en stor fordel ved denne manøvre. Som hovedregel
vil registreringsafgiften ved omregistrering til personbil nemlig
svare til forskellen i vurderingspris på køretøjet som hhv. varebil
og personbil.
Endvidere anbefaler vi, at man kun overvejer en ombygning
til personbil, hvis man har bagsæderne til sin varebil liggende.
For bagsæderne er svære at skaffe som brugt, og de er dyre at
købe som reservedele. Og derfor kan det blive meget dyrt at have
omregistreret sin varebil til personbil, før man har overblik over
de samlede omkostninger til ombygning og omregistrering.
Hertil kommer, at en bil som er regel dyrere i
ejerafgift som personvogn end en nedvejet varebil er i vægt- og
privatanvendelseafgift.
Derfor er vort råd, at man starter med at nedveje og
omregistrere til 95% varebil - også selvom det er muligt at
nedveje og omregistrere til hvide plader i én arbejdsgang. Og at
man ikke omregistrerer til personbil, før man har overblik over
alle omkostninger til afgift, bagsæder og ombygning.
Hvad nu hvis jeg ikke vil nedveje alligevel?
Din varebil bliver ikke nedvejet, før der er indbetalt
registreringsafgift. Så hvis du ikke vil nedveje din varebil
alligevel, undlader du blot at indbetale afgiften og sender
en e-mail til kontakt@nedvejning.dk, om
at du ikke ønsker at nedveje alligevel. Så ophæver vi låsen i
motorregisteret, og bilen føres tilbage til den status, vægt- og
privantanvendelsesafgift, som den hele tiden har haft. Eneste
udgift har således været de kr. 875 for sagsbehandlingen hos os
samt omkostninger til eventuelt syn.
Er muligheden for nedvejning et hul i lovgivningen?
Nej. Det er det ikke. Rent faktisk kan du læse mere om
nedvejning på Skat's egen hjemmeside, og du har faktisk mulighed
for at søge om nedvejning direkte hos Skat også. Du skal dog være
opmærksom på, at Skat har en længere sagsbehandlingstid for
værdifastsættelse.
Du kan se Skat's aktuelle forventede sagsbehandlingtid på deres
hjemmeside, som der vist et udsnit af i øverste spørgsmål på denne
side.
Kan min varevogn vejes ned?
For at en varebil kan nedvejes, skal den opfylde følgende:
- Din varebil skal være indregistreret i Danmark mellem 2. juni
1998 og 24. april 2007. (Biler registreret på 30%
registreringsafgift efter overgangsreglerne mellem den 25.
april 2007 og frem til senest den 31. december 2007 kan også
omregistreres, men her skal man kunne fremvise kopi af faktura med
specifikation af afgift (faktura på bilen fra ny til første
ejer).
- For at få din varebil i en lavere vægtklasse, skal den kunne
godkendes med en totalvægt på maks. 2.000 kg. Det kan den som
regel, hvis følgende er opfyldt:
- Egenvægten må ikke overstige 1.666 kg (20% reglen).
- Bagakseltryk må ikke overstige 1.600 kg.
- Den nuværende totalvægt må maksimalt være 2.857 kg (30%
reglen).
- Der er nyttelast nok til 75 kg pr. passager plus 150 kg til
last. Det betyder i praksis, at en varebil med et passagersæde
maks. kan veje 1.650 kg i egenvægt, mens biler med to sæder i højre
side maks. kan veje 1.575 kg i egenvægt.
Det er synshallen, der kontrollerer om vægtreglerne er opfyldt,
og det er grunden til, at varebilen skal til registreringssyn i
forbindelse med nedvejning, såfremt den på nuværende tidspunkt har
en totalvægt på 2.001 kg og derover.
Hvad er overgangsordningen?
Den 25. april 2007 blev registreringafgiften fra den ene
dag til den anden forhøjet fra 30% til 50% på alle
varevogne med en totalvægt på 2.001 kg og derover. Dog kunne man
registrere biler til 30% afgift, såfremt der forelå en
slutseddel underskrevet af kunden inden denne dag. Så varebiler
registeret på 30% afgift mellem den 25. april 2007 og den 31.
december 2007 er på den såkaldte overgangsordning.
Biler på overgangsordningen kan også nedvejes, men man skal
kunne dokumentere den oprindelige afgiftsbetaling. Derfor skal man
kunne fremvise en kopi af faktura på bilen (da den var ny) til
første kunde, idet denne faktura udspecificerer den
oprindelige afgift på bilen. Kopi af denne faktura kan sendes til
nedvejning.dk, såfremt du har en varebil på overgangsordning, som
du ønsker nedvejet.
Vil nedvejningen have indflydelse på min anhængervægt?
Nej. Som udgangspunkt vil en nedvejning af din varebil ikke have
nogen indflydelse på den maksimalt tilladte anhængervægt.
Hvad hvis man benytter sin private varebil til kombineret
brug?
En del private varevogne benyttes i dag som kombineret privat og
erhverv. Derved har man opnået en besparelse i
privatanvendelsesafgiften på kr. 3.125 om året. For at kunne
gøre dette, er det dog et krav fra SKAT, at arbejdsgiveren kræver
af sin ansatte, at han sætter sin varebil til rådighed på sin
arbejdsplads, og at der er tale om godstransport. Således kan
f.eks. en forsikringsassurandør eller en finanskonsulent ikke
benytte den kombinerede ordning, idet hans transport ligeså godt
kunne foretages i en personbil.
Såfremt man på nuværende tidspunkt kører på denne ordning, men
egentlig ikke helt opfylder lovens bogstav om f.eks. gods i bilen,
kan man med fordel nedveje varevognen til 95% afgift og derved
komme ned på den lave takst for privatanvendelse på kr. 1.120.
En varebil med dieselmotor og en totalvægt mellem 2.001 og 2.500
kg koster i dag kr. 5.320 i vægtafgift samt kr. 3.125 i
kombineret privat/erhverv tillægsafgift, i alt kr. 8.445 om
året.
Såfremt bilen nedvejes til en totalvægt på max. 2.000 kg og
der betales ny afgift (forskel mellem 50% og 95%), vil den årlige
vægtafgift udgøre kr. 3.400, mens privatanvendelsesafgiften for ren
privat anvendelse er kr. 1.120. I alt kr. 4.520. Man kan således
spare kr. 3.925 om året samtidigt med, at der ikke længere er krav
til brugen af varevognen på arbejdspladsen.